کلینیک کاردرمانی ققنوس مشهد

کلینیک کاردرمانی ققنوس مشهد

کاردرمانی جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان در مشهد-کمالی فر ۰۹۳۳۱۶۱۳۶۷۹
کلینیک کاردرمانی ققنوس مشهد

کلینیک کاردرمانی ققنوس مشهد

کاردرمانی جسمی و ذهنی کودکان و بزرگسالان در مشهد-کمالی فر ۰۹۳۳۱۶۱۳۶۷۹

اشتباهات پزشکی که موجب فلج مغزی نوزاد می شود

تخمین زده میشود که هرساله در دنیا 10000 نوزاد با تشخیص فلج مغزی (Cerebral palsy)  به علت اشتباهات پزشکی در دنیا متولد می شود. دقت کنید صرفا به علت اشتباهات پزشکی! نه مواردی که به علت مشکلات ژنتیکی، ضربه به جنین یا سایر عوامل cp می شوند.

فلج مغزی یا  (hypoxic-ischemic encephalopathy (HIE (آسیب مغزی ناشی از کمبود اکسیژن) نتیجه یک زایمان سخت و درنتیجه نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد در حین زایمان است.

من هرگاه سوال والدین را که میپرسند سی پی یعنی چی میشنوم و پاسخ میدهم یعنی فلج مغزی! ترس و ناامیدی را که وجود مادر را فرا میگیرد حس میکنم که جا دارد بگویم این فقط ترجمه تحت الفظی سی پی است و واقعیت چیز دیگری است. گرچه سی پی میتواند برای کودک واقعا ترسناک باشد ولی واقعیت این است که این بیماری طیف گسترده ای دارد و  موارد زیادی از این بیماری از نوع یکطرفه و خفیف است که با مداومت بر درمان و توانبخشی که منظور بنده همان کاردرمانی است مشکل کودک تا حد خیلی زیادی برطرف میشود و کودک در آینده زندگی عادی را تجربه خواهد کرد. البته موارد زیادی هم شدید می باشد خصوصا اگر هر چهار اندام را درگیر کند که البته در این موارد هم بهبودی زیادی حاصل خواهد شد.

خب از بحث اصلی دور نشویم

مواردی از اشتباهات پزشکی که نوزاد را در معرض این بیماری مادام العمر قرار میدهد در زیر نام بردیم

1- ماندن طولانی مدت در مجرای رحمی حین زایمان

2- استفاده زیاد و افراطی از دستگاه وکیوم

3- استفاده نامناسب از فورسپس Forceps

4- عدم تشخیص آزردگی جنین حین تولد

5- عدم  سزارین به موقع

6- عدم توجه به نوسانات خطرناک قلبی جنین حین زایمان

7- عدم درمان به موقع مننژیت و زردی نوزاد

خیلی اوقات به دلیل اینکه والدین برای انجام آزمایش آنالیز مایع مغزی نخاعی رضایت نمیدهند یا این فرایند به طول می انجامد این تشخیص به موقع صورت نمی گیرد و موجب مشکلات مغزی برای کودک می شود.

آیا آزمایش آنالیز مایع مغزی نخاعی برای کودک مضر است؟

8-عدم درمان cord prolaps یا افتادگی بند ناف (که به علت پارگی پرده های جنینی بوجود می آید)

9-تجویز اشتباه یا نامناسب دارو

10-سهل انگاری در نظارت و درمان نوزاد توسط پزشک یا پرسنل

انواع دیگر آسیب های حین تولد شامل

آسفیکس قبل زایمان در رحم مادر به هرعلتی

آنسفالوپاتی ایسکمیک بر اثر هایپوکسی یا نارسایی اکسیژن

فلج ارب  (Erb palsy)  یا فلج کمپارتمان براکیال

فلج کلامپکه

تورتیکولی (کجی گردن)

شولدر دیستوشی ( Shoulder Dystocia ) یا سخت زایی شانه. که ممکن است موجب نارسایی اکسیژن به نوزاد و اسیب مغزی یا مشکلاتی از قبیل خونریزی برای مادر ایجاد کند.

شکستگی اسکلتی

و اما کلام آخر

تنها توصیه من به والدین این است که هر زمانی متوجه مشکلات حرکتی در هرکدام از اندامهای کودک شٌدید کودکتان را  به حال خودش رها نکنید چراکه با بیشتر شدن سن کودک مشکلاتش بیشتر خواهد شد و حتما به پزشک متخصص یا کلینیک های کاردرمانی مراجعه کنید. به این دلیل این را گفتم که حتی اگر پزشک زایمان متوجه این قضیه بشود در اکثر موارد به والدین نخواهد گفت ویا حتی بعدا تا زمانی که مشکل کودک در سن های بالاتر محرًز نشود پزشکان دیگر هم ممکن است تشخیص سی پی نگذارند یا مثلا بگویند خودش خوب میشود که کاملا اشتباه است. بار دیگر عرض میکنم سن طلایی درمان کودک cp زیر 2سال است و اگر زیر یکسال شروع شود خیلی بهتر است.